Zawory automatyczne

Zawory wykonują pozornie prostą czynność, a odpowiadają za prawidłowy przebieg pracy rurociągów. Przy prostych instalacjach, gdzie zamykanie zaworu występuje bardzo rzadko, ręczne zawory sprawdzają się idealnie. W momencie, kiedy jednak zawory pracują w ciągłych cyklach i jest ich duża ilość, sterowanie ręczne może być problematyczne, a właściwie niemożliwe.

 

napęd elektryczny - automatyka Georg Fischer

 

Georg Fischer +GF+ od kilkudziesięciu lat bardzo prężnie rozwija dział automatyki, w którym zawory zajmują szczególnie ważne miejsce. Wspomniany rozwój doprowadził do innowacyjnych i trwałych rozwiązań dostosowanych do różnego rodzaju instalacji i wymagań użytkowników.

 

Jak wybrać odpowiedni zawór automatyczny?

Przy wyborze odpowiednich zaworów automatycznych do rozważenia mamy kilka istotnych kwestii:

  • rodzaj korpusu zaworu – do wyboru mamy zawory kulowe dwudrożne oraz trójdrożne, zawory membranowe oraz przepustnice,
  • materiał, z jakiego wykonany jest korpus – w zależności od medium oraz materiału, z którego wykonany jest rurociąg mamy do wyboru PVC-U, PVC-C, ABS, PP-H, PVDF oraz ECTFE. Dla rurociągów z PE wykorzystywane są zawory z PVC-U bądź PP-H z końcówkami z PE,
  • rodzaju sterowania zaworem – do wyboru sterowanie elektryczne lub za pomocą sprężonego powietrza (pneumatyczne),
  • ilość cykli, które zawór ma wykonywać oraz wszystkie specyficzne warunki pracy, które mogą występować.

Rodzaje zaworów automatycznych z tworzyw sztucznych

Firma Georg Fischer +GF+ w swoim bogatym portfolio posiada wiele rozwiązań, które w zależności od potrzeb pozwalają zapewnić prawidłową i bezpieczną pracę systemu rurociągowego. Podobnie jak w przypadku armatury ręcznej do wyboru mamy:

  • automatyczne zawory kulowe - zbudowane są na korpusach 546 PRO (dwudrożne) oraz 543 (trójdrożne), mogą być sterowanie elektrycznie bądź za pomocą napędów pneumatycznych (sterowanych sprężonym powietrzem),
     
    automatyczny zawór kulowy z PVC-U
    Zawór kulowy z napędem elektrycznym z PVC-U
  • automatyczne zawory membranowe - korpusy tych zaworów wykorzystują rozwiązanie z zaworów ręcznych 514-515-517. W większości zawory membranowe sterowane są za pomocą sprężonego powietrza. Istnieje również specjalna seria zaworów membranowych sterowanych elektrycznie.
     
    pneumatyczny zawór membranowy DIASTAR SIX
    Pneumatyczny zawór membranowy z PP-H DIASTAR Six 
  • automatyczne przepustnice - korpus zaworu to dobrze znana konstrukcja z typu ręcznego (typ 567/578). Tutaj również, jak w przypadku wcześniejszych typów zaworów, do sterowania możemy wykorzystać napęd elektryczny bądź pneumatyczny.

Zawory z napędami elektrycznymi typ EA posiadają wbudowane wyłączniki krańcowe do sygnalizacji położenia, element grzewczy zapobiegający spadkowi temperatury poniżej ustawionej wartości, 7 segmentowy wskaźnik błędu LED oraz zintegrowaną dźwignię awaryjnego sterowania.

 

Istnieje również duży zakres asortymentu dodatkowego, takiego jak moduł powrotu do bezpiecznego położenia, pozycjoner 4-20 mA, moduł monitorujący/diagnostyczny oraz moduł dający możliwość podpięcia pod sieć Profibus.

 

Do zastosowań z mniejszą liczbą cykli otwarcia/zamknięcia producent przewidział ekonomiczne rozwiązanie z napędem EA04. Posiada on wyłączniki krańcowe SPDT.

 

W przypadku zaworów z napędem elektrycznym, do sterowania możemy użyć napięcia 24 V lub 230 V.
 

Zawory z napędami pneumatycznymi dostępne są w różnej konfiguracji pozycji spoczynkowej. Występują zawory z napędem pneumatycznym normalnie zamknięte (NC), normalnie otwarte (NO) oraz podwójnego działania (DA).

napęd pneumatyczny PA-30-PA90 Georg Fischer
Napęd pneumatyczny PA-30-PA90

 

Napędy pneumatyczne można również wyposażyć w dodatkowe elementy. Najważniejszymi z nich są zawory pilotowe, które odpowiadają za sterowanie sprężonym powietrzem.

 

zawór pilotowy do napędów pneumatycznych PV94 Georg Fischer
Zawór pilotowy do napędów pneumatycznych PV94

 

Dodatkowo doposażyć możemy zawór w pozycjoner DSR, wyłączniki krańcowe (mechaniczne i indukcyjne), montowane w module pośredniczącym (oba rozwiązania dostępne dla zaworów kulowych oraz przepustnic) lub na napędzie, siłowniku.

 

wyłączniki krańcowe do napędów pneumatycznych PA11-PA90
Wyłączniki krańcowe do napędów pneumatycznych PA11-PA90

 

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym sklepie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania sklepu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego sklepu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności sklepu.